Sunday, August 29, 2021

מיתוג עסקי | המדריך השלם

אתם נמצאים בחנות נעליים. לפניכם מבחר גדול של נעליים ממותגים שונים, ידועים יותר וידועים פחות. איך אתם ניגשים לבחור זוג נעליים? לפי מחיר? לפי נראות? או קודם כל, לפי מותג? לרוב אנו נחפש קודם את המותגים המוכרים לנו. למה בעצם?  

במותגים שמוכרים לנו, יש לנו יותר ביטחון, יותר ידע, תחושה של מקצועיות ואיכות גבוהה יותר מהמותגים הפחות מוכרים לנו, וזאת למרות שבפועל - אין לנו באמת אינדיקציה שהנעליים הממותגות יותר טובות מהשאר וכמעט בטוח שנבחר במותג המוכר!  למותג הפחות מוכר יש סיכוי להימכר מול המותג החזק, רק אם יהיה לו ערך מוסף גבוה מאוד. לדוגמא, מחיר משתלם או מבצע 1+1, או אולי הנעליים נראות ממש טוב.

כאן בא לידי ביטוי הכח של מיתוג עסקי!

אם לנעליים מהמותג המוכר פחות, הייתה נראות נכונה, תצוגה מרשימה, כאלה  שמדברות ישירות לקהל היעד של המותג, זה היה יוצר התעניינות מצד לקוחות פוטנציאלים, לפחות לבוא ולבדוק במה מדובר ואולי לגלות יתרונות שלא חשבנו עליהם - וזו המטרה של המיתוג! למשוך את הלקוח לפני המתחרים! להביא אותו אלינו מבלי להוציא עשרות אלפי שקלים על פרסום! שהלקוח יקח אותנו בחשבון כאשר הוא עושה סקר שוק או נתקל במוצר שלנו על המדף בחנות - למרות שיש ליד מותג בינלאומי!

הכח הזה של מיתוג עסקי נכון, הוא כלי שיווקי חזק מאוד במיוחד לעסקים קטנים ש“נבלעים” בתוך שוק מוצף, וכמעט אין תחום כיום, שאין בו היצע אדיר.

בי-ארט | מיתוג עסקי | עיצוב גרפי | חנות נעליים

אז מה זה מיתוג עסקי בעצם?

שתי שורות על היסטוריה...

מותג, או בלעז Brand - התייחס לסימון פרות בברזל רותח כדי לשייך אותן לעדר של חקלאי מסוים. ברוך ה’, כבר לא עושים את זה יותר, אבל המשמעות עדיין רלוונטית מאוד. המותג מייצר אצל הלקוחות תחושת שייכות לקהילה מסוים. לקוחות הולכים בגאווה עם סמלי המותג האהובים עליהם, רקומים או מודפסים על חולצות למשל, מדבקות לרכב, כיסויים לטלפון ועוד.

אפילו כילדים, אנו ודאי זוכרים את ההתרגשות ביום הראשון לבית הספר, עם סט תואם של ילקוט-קלמר-יומן עם הדמויות האהובות עלינו. אפשר בעצם לומר, שמותג הוא מכלול התחושות וההתרשמות של קהל היעד מהעסק או החברה, כאשר הוא נתקל בפרסום של המותג. המיתוג  הוא מה שאנחנו, כבעלי עסקים, עושים כדי להנחיל ללקוחות את אותן תחושות ומסרים. מיתוג עסקי שנבנה באמצעות אסטרטגיה נכונה, גורם ללקוח להרגיש טוב ונכון עם העסק או החברה שלנו, והוא יישאר נאמן ועקבי בביצוע אינטראקציות איתנו.

תחושות? התרשמות? מסרים? מי צריך את זה בכלל?!

נחזור לחנות הנעליים. כצרכנים, כמעט תמיד נניח שהנעליים הממותגות יהיו טובות יותר מהמותג הלא מוכר. ההנחות הללו לגבי המותג - היא בדיוק הגדרת המיתוג! גם אם אתם סוחרים ממולחים שיודעים לסגור מכירות ולהסביר בצורה מפורטת על השירות או המוצר שלכם, כמה שהוא טוב ומצוין וחדשני ויעיל והכל, עדיין - אם הנראות והתחושה הכללית לא מדברת ללקוח - לא תהיה לו שום הנעה לאינטרקציה. מעבר לכך, להסביר לכל לקוח פוטנציאלי את כל הפירוט מחדש או אפילו לשלוח אותו לאתר שלכם, שיש בו מגילות של מידע ומחקרים ופידבקים - בכלל לא בטוח שאותו לקוח ישב להכיל את כל המידע הזה אם הנראות הראשונית לא מדברת אליו. הרי למי יש סבלנות היום לקרוא טקסטים שאולי יהיו מיותרים לגביו?! (אולי חוץ מכם שקוראים את המאמר הזה עכשיו... :)

גם כאן המיתוג העסקי נחלץ לעזרתנו!

בעזרת אסטרטגית המיתוג, אנו מאפיינים ובונים לעסק אישיות. זהות. כך, העסק שלנו הוא בלתי נשכח! אותו לקוח פוטנציאלי, מבין שהעסק שלנו הוא קודם כל אמין ורציני, כי המותג מניע בו משהו. המיתוג גורם לו להרגיש שכדאי ונכון לבצע עסקה, כי כל ההתנהלות והנראות של החברה, משדרות לו בעצם את מה שהוא מצפה, ולכן הוא ירגיש נוחות וביטחון כלפי העסק שלנו.

בי-ארט | מיתוג עסקי | עיצוב גרפי | מותגים

גם אם חברת אפל למשל, תשקיע מליונים בקמפיין לאייפון חדש - היא לא תצליח למכור אותו לצרכן שמחובר למותג של אנדרואיד! שניהם טלפונים, לשניהם יש תכונות כמעט זהות - אבל המיתוג בין החברות שונה ומדבר לקהלים שונים בתפישתם.

מיתוג עסקי הוא כח שיווקי חזק מאוד. לא סתם, מותגי העל מוציאים מאות אלפי דולרים על מיתוג עסקי! זוהי השקעה נבונה שתחזיר את עצמה מהר מאוד ולאורך זמן, כמובן רק כאשר המיתוג נבנה לפי אפיון יסודי באמצעות אסטרטגיה, מכיוון שהמיתוג העסקי מייצג את העסק שלנו בעיני קהל היעד!

נדמיין שיש לנו פגישה עסקית עם מועצת מנהלים של חברה גדולה. כיצד נופיע לפגישה? האם נבוא בגופיה, שורטס וכפכפים? או שנגיע ייצוגיים עם חליפה ועניבה?

אותו הדבר במיתוג עסקי - האם נציג את עצמנו ללקוח עם מיתוג גנרי ונדוש, שהוא ראה כבר המון פעמים, או שנציג ללקוח חזות מרשימה ומבטיחה, שתגרום לו להרגיש איתנו בנוח?

עסקים שבוחרים “במיתוג“ מהיר וזול, ללא מחשבה, ללא אפיון נכון, וחוסר התאמה לקהלי היעד, בעצם זורקים כסף לפח כיוון שהם עושים בדיוק את הפעולה ההפוכה ממה שהם רצו. ה”מיתוג” שהם יקבלו, בעצם יציג אותם בצורה לא נכונה, ויהיה מאוד קשה ויקר לשקם את התדמית השלילית שתיווצר.

לעומת זאת, עסקים שעוברים תהליך מיתוג עסקי נכון ומדויק, משקיעים את הכסף שלהם בצורה חכמה ויראו בוודאות גידול בהכנסות.

בי-ארט | מיתוג עסקי | עיצוב גרפי | הכנסות

נסכם:

למיתוג עסקי יש כח שיווקי שמתבטא בסופו של דבר בהגדלת ההכנסות!

מיתוג עסקי משיג לעסק שלנו נראות ואופי ומעיד על העסק שלנו ללא מילים.

מיתוג עסקי מייחד את העסק שלנו משאר המתחרים ויוצר  בידול וזכירות.

כשהמותג שלנו בנוי נכון - אפשר “להלחם” עם מוצרים ושירותים ממותגים גדולים!

המותג שלנו מייצר מערכת יחסים טובה ונכונה עם קהל היעד לאורך זמן!

המותג יוצר אצל הלקוח תחושת שייכות ונאמנות.

אם לעסק שלכם אין גורם מכריע כמו תקציב פרסום ענק, או שאתם יחידים באיזור - אז כן. אתם צריכים מיתוג עסקי!

לסיום, חשוב לזכור! גם אם מיתגנו את העסק בצורה נבונה ונכונה, חשוב לעמוד מאחורי מה שאנו מציגים ללקוח, כי אחרת - זה מורגש ומייצר תחושות שליליות של חוסר אמינות וחוסר ביטחון בעסק שלנו.

מאמרים נוספים

כל עבודה - בצבע

מיתוג עסקי | המדריך השלם

מעצב זול VS מעצב מקצועי

8 טעויות בתהליך העיצוב