Sunday, March 14, 2021

8 טעויות בתהליך העיצוב

כבר יצא לכם לעשות לוגו או עיצוב מסוים לעסק, ובסוף התאכזבתם מהתוצאות?

או הבנתם שזה לא זה והוצאתם עוד כסף מיותר אצל מעצב אחר?

אולי בכלל נתקעתם עם קמפיין מיתוג וחומר מודפס שלא מקדם אתכם לאף מטרה?

ברוכים הבאים למועדון הטעויות בעיצוב גרפי.

בדיוק כמוכם, עוד המון בעלי עסקים, חוו את אותן הבעיות הללו ולו רק בגלל, שלא קיבלו את ההכוונה הנכונה בתהליך העיצוב.

כל בעל עסק היה או שנמצא כרגע בתהליך של עיצוב גרפי. זה יכול להתבטא בכל מיני צורות, החל ממיתוג העסק ונגמר בפרסומים אתרים פוסטים ועוד.

כל עוד אנחנו לא מבינים את מהות תהליך העיצוב ואת מטרתו הסופית, אנחנו ככל הנראה נעשה טעויות שיעלו לנו בכסף ובזמן יקר.

אזהרה: כל הציטוטים מבוססים על מקרים אמיתיים!

***(במאמר זה נכתב בלשון זכר מטעמי נוחות, אך מתייחס לשני המגדרים)***

טעות מס' 1: בחירת מעצב לפי המחיר הזול ביותר

בי-ארט | מיתוג עסקי | עיצוב גרפי | מחיר
בי-ארט | מיתוג עסקי | עיצוב גרפי | מחיר

"זה מאוד יקר! קיבלתי הצעה של לוגו וכרטיס ביקור ב 200 ש"ח..."

הטעות הגדולה ביותר שניתן לעשות בתהליך עיצוב היא לבחור מעצב לפי ההצעה הכי זולה!

המון פעמים אפשר לראות בקבוצות גרפיקה פוסט שמבקש הצעת מחיר למיתוג או לוגו או כל נושא עיצובי אחר. על אותו פוסט עטים בתוך דקות עשרות אם לא מאות הצעות ממעצבים. לרוב, מחפש כותב הפוסט, את ההצעה הזולה ביותר ומשם מתקדם לראות תיק עבודות של אותו מעצב נבחר. טעות זו נפוצה מאוד ויכולה לעלות לבעל העסק המון זמן, כסף וככל הנראה, גם באיכות התוצר הסופי.

אחת הבעיות היא המלצות ברשתות החברתיות, מכיוון שהרבה ימליצו לכם על חברים ומכרים שלהם, שלא בטוח בכלל שהם מקצועיים כמו שהייתם רוצים, למרות שיכול להיות שהם באמת טובים מה שיגרום לבזבוז זמן יקר.

מה כדאי לעשות?

קודם כל להבין שאם המחיר הוא זול, כנראה שהעבודה היא בהתאם. גם אם המעצב הוא מתחיל, האם הפרויקט מתאים לרמתו ולידע שהוא צבר עד כה? צריך להבין קודם אילו תהליכים הולכים להתבצע לגבי הפרויקט שלכם ורק אז להחליט באיזו רמה אתם רוצים את הגרפיקה שלכם. כדאי להתייעץ עם מעצבים מומחים קודם. לרוב הייעוץ אינו כרוך בתשלום (כמו אצלנו למשל...:)

לאחר מכן, ההמלצה היא לראות את תיק העבודות של המעצבים השונים. לא צריך לחקור כל אובייקט, אלא לעבור על רוב העבודות ולבדוק, האם אני מתחבר לסגנון? האם זה מושך אותי? האם אני רואה את העיצוב שאני מחפש משתלב כאן? התשובה תגיע מאוד מהר או שכן או שלא. רצוי לשאול את המעצב מה הייה כוונתו בעיצובים שאינם ברורים לכם, כך תוכלו להבין את קו המחשבה של המעצב.

אחרי שמצאנו מספר מעצבים שכן התחברנו לעבודות שלהם, אפשר להתחיל לבקש הצעות מחיר. מה קורה פה בדיוק? אתם מקבלים הצעה מסודרת, מפורטת, עם תנאים ברורים ותנאי תשלום. אתם יודעים בדיוק מה וכמה אתם מקבלים בתמורה למחיר!

זכרו! הגרפיקה שאתם מפרסמים מייצגת את העסק שלכם ישירות! מהו הרושם שהייתם רוצים שקהל היעד שלכם יקבל מכם? 

טעות מס' 2: תכנון לקוי של לוח זמנים

בי-ארט | מיתוג עסקי | עיצוב גרפי | לוח זמנים
בי-ארט | מיתוג עסקי | עיצוב גרפי | לוח זמנים

"אני צריך לוגו ואתר אינטרנט. יש מצב שזה מוכן לי למחר...?"

לא, זה כמובן לא יהיה מוכן למחר. גם לא לעוד שבועיים האמת. המון בעלי עסקים מנסים ללחוץ על המעצב לעשות את העבודה בלחץ של זמן, שלפעמים לא הגיוני.

צריך להבין, עיצוב הוא תחום יצירתי, המצריך זמן להשראה, תכנון, מחקר וביצוע. רק כך, ניתן לקבל עיצוב איכותי מושקע, שיניב בסופו של דבר את התוצאה הרצויה. אסור לבלבל את העיצוב עם תחום פיזי, למשל דפוס, ששם יש זמן מוגדר לכל פעולה וניתן לדעת מיד את זמני העבודה.

גיבוש קונספט עיצובי, יכול לקחת 10 דקות או שבוע. זה תלוי באפיון העבודה.

כשיש לחץ מיותר על תהליך העיצוב, טעויות נעשות, בעיקר זמן ביצוע, על חשבון איכות, מה שיגרום לחוסר שביעות רצון ולחץ יומיומי ומיותר, גם אצלכם וגם אצל המעצב וכולם מפסידים.

אז מה כדאי לעשות?

לתכנן נכון את לוח הזמנים שיוקדש לפרויקט. זה לא אומר שהתהליך ייקח חודשים, אבל תכנון נכון ביחד עם המעצב, מעבר להכל, ייתן לכם גם שקט תעשייתי, לדעת שיש תאריך יעד. עד אז, אתם רגועים.

אם העסק זה למשל חנות שנפתחת בתאריך מסוים, צריך לקחת בחשבון את זמני המחקר של התחום שלכם, גיבוש הרעיונות הכלליים והסופיים, בחירת סקיצות, ביצוע, אפליקציה (דפוס, שילוט, אבזור וכו'). כל המהלכים הללו לוקחים זמן וצריך להתחשב בכך, כדי לקבל את התוצאה הטובה ביותר.

טעות מס' 3: נטייה להתערב בעבודת המעצב

בי-ארט | עיצוב גרפי | מיתוג עסקי | מעצבת גרפית | מעצב גרפי
בי-ארט | עיצוב גרפי | מיתוג עסקי | מעצבת גרפית | מעצב גרפי

"נראה לי שנלך על אדום, שים פה כחול, תעשה מודגש, תגדיל הכל ב 50%. עזוב בוא נעשה חדש..."

למען ההבהרה: בעל העסק צריך להיות מעורב בתהליך העיצוב. בעל העסק צריך לדעת ולהבין את כל השלבים, אבל! יש הבדל כמובן, בין מעורבות, לבין חלוקת הוראות למעצב. שכרתם איש מקצוע - תנו לו לעשות את העבודה. אף אחד לא יבוא לאדריכל ויגיד לו "שמע את היסודות של הבניין אני לא רוצה, תתחיל את הבנייה מקומה שניה אבל שיהיה יציב וחזק כן...?"

אז מה כדאי לעשות?

כמובן, לתת למעצב את המרווח לעשות את העבודה שלו. המעצב יודע מה לעשות. לפעמים כשרואים עיצוב מסויים אצל אחרים, רוצים גם אותו סגנון, אבל לא תמיד זה הדבר הנכון לעסק שלכם. לכן מבצעים אפיון מדויק כדי להתאים את הגרפיקה לעסק שלכם בצורה היעילה ביותר. זכותכם המלאה, כבעלי עסקים, לשאול ולהבין לאחר הגשת הסקיצה, למה העיצוב נראה איך שהוא ואף להציע שינויים. אם ישנה התנגדות להצעה שלכם מצד המעצב, מה שיכול להיות לפעמים, היא צריכה להיות מלווה בהסבר מדוע לא כדאי לעשות כן. בסופו של דבר אתם אלה שצריכים לקבל החלטה הגיונית, אך בשיתוף עם בעל המקצוע.

טעות מס' 4: סקר דעת קהל

בי-ארט | מיתוג עסקי| עיצוב גרפי | דעת קהל
בי-ארט | מיתוג עסקי| עיצוב גרפי | דעת קהל

"שומע, שכן שלי אומר שעדיף לעשות את הלוגו בצבעי הקשת ולהוסיף פרחים ברקע..."

ישנה דעה שסוברת, שאם נשאל 100 אנשים לגבי משהו, נקבל 100 תשובות שונות. על בסיס זה, ממש לא מומלץ ללכת ולשאול את כל העולם לגבי הסקיצה שהרגע קיבלתם. מה שיקרה, זה שתתקעו עם המון דעות שונות ולא תהיו מסוגלים לקבל החלטה מושכלת ונכונה, לגבי הגרפיקה.

אז מה כדאי לעשות?

כולם מתייעצים עם אנשים שקרובים אליהם לגבי המון דברים, אבל כאן כדאי להתייעץ עם מישהו אחד (אפשר שניים) שאתם באמת סומכים על שיקול הדעת שלהם, ויודעים שהם יקבלו את ההחלטה שטובה עבורכם ממקום מחושב, כל זאת לאחר שהסברתם את מהות העיצוב ואת מה שעומד מאחוריו. אם יש לכם מישהו מהתחום לשאול אותו - אפילו יותר טוב!

טיפ קטן: אם קיבלתם סקיצה לאישור, רצוי מאוד לעיין בסקיצה תחילה, לאחר מכן לעזוב את הסקיצה למשך מספר שעות, (מומלץ 12-24 שעות) ואז לחזור ולעיין שוב בסקיצה. למה זה טוב? כך אפשר לקבל זוית רעננה ונכונה לגבי העיצוב ולדעת האם באמת אנחנו מתחברים לזה, או לא. עיון ממושך ואינטנסיבי מדי, יגרום לתחושת "מיאוס" ממה שמונח לפנינו.

טעות מס' 5: בחירת לא נכונה של צבעים

בי-ארט | מיתוג עסקי | עיצוב גרפי | בחירת צבעים
בי-ארט | מיתוג עסקי | עיצוב גרפי | בחירת צבעים

"אני מאוד אוהבת אדום. גם ירוק וכתום. שחור מתאים להכל, גם ורוד יפה. אולי כחול בהיר או טורקיז? אוף לא יודעת..."

כאשר מגיעים לשלב בחירת הצבעים, יש נטייה לבחור צבע שאנחנו אוהבים, או שמייצג משהו שמדבר אלינו. זו כמובן יכולה להיות אופציה, אבל לצבעים יש השפעה שונה בכל צבע וגוון, וכאשר הצבע הוא לא נכון לעיצוב, המסר שעובר מהגרפיקה הוא לא נכון ויכול מאוד לדחות את מי שמתבונן בו.

לדוגמא: עיצוב בעל אופי של שמחה ורעננות, לא נציג  בצבעי שחור ואדום המשדרים בשילובם דרמטיות\כעס\אבל וכו'.  

אז מה כדאי לעשות?

בחירת צבעים נכונה מתבצעת לעיתים באמצעות מחקר מקיף של המותגים המתחרים. למה? כדי ליצור בידול מהשאר. לא חובה כמובן, אבל רצוי להתחיל משם ואז להתקדם. ישנן עוד שיטות לבחירת צבעים. תוכלו לקרוא עליהן ועל תהליך נכון לבחירת צבעים ממש כאן.

המעצב צריך להסביר ולכוון אתכם בבחירה הנכונה של הצבעים המתאימים לעיצוב שלכם ולבנות פלטת צבעים מותאמת במיוחד לכם.

טעות מס' 6: התחלת תהליך עיצוב ללא תקציב מוגדר מראש

בי-ארט | מיתוג עסקי | עיצוב גרפי | ניהול תקציב
בי-ארט | מיתוג עסקי | עיצוב גרפי | ניהול תקציב

"זה עובר בהרבה את הסכום שחשבתי. מה אוכל לקבל תמורת 500 ש"ח...?"

הרבה בעלי עסקים, לא מכינים את עצמם נכון לרגע שיקבלו את הצעת המחיר, ואז כשהמחיר הוא לא מה שבעל העסק חושב, הוא נכנס למין מגננה, שתמנע ממנו גם לראות את הערך שיביא לו העיצוב ואז כל היחס לעיצוב הוא כאל הוצאה מיותרת, מה שיוביל לחיפוש הצעה זולה יותר (חוזרים לסעיף 1) וכמעט בטוח, לא נכונה לעסק.

אז מה כדאי לעשות?

להכין תקציב מתוכנן לכל נושא העיצוב. כמו שבעל פיצריה לא ייקח תנור בלאי ישן, יד חמישית, שלוקח לו חצי שעה להכין פיצה אחת, רק בשביל לחסוך בעלויות ראשוניות - כך גם בגרפיקה שלכם! הגרפיקה מעידה כאמור על העסק שלכם וחשוב להשקיע בנראות הכללית כדי למשוך את הקהל שלכם.

אם כרגע אין לכם תקציב מספיק בשביל מיתוג, כדאי לשקול המתנה מסוימת עד לגיבוש תקציב נכון, או לקחת בחשבון את כל פרויקט העיצוב אם לוקחים הלוואה לעסק. אבל איך נדע מה טווח המחירים?

יש פתרון מצוין לזה!

אנחנו ממליצים לעשות סקר מחירים, אבל לא בהצעות מחיר ממעצבים, אלא מבעלי עסקים שכבר יש להם עיצוב או מיתוג שמצא חן בעיניכם. ככה אתם מקבלים טווח מחירים נכון יותר, שיעזור לכם להתכונן יותר טוב לתהליך עצמו ולהשקיע נכון את הכסף שלכם.

טעות מס' 7: פגישת אפיון (שלא מתקיימת)

בי-ארט | מיתוג עסקי | עיצוב גרפי | פגישת אפיון
בי-ארט | מיתוג עסקי | עיצוב גרפי | פגישת אפיון

"למה צריך להפגש? צא לדרך ושלח לי את הקבצים כשאתה מסיים!"

זה אולי נכון לגבי עיצובים קטנים, כמו פוסט לפייסבוק או הזמנה לאירוע. הרבה פעמים בעלי עסקים מנסים לחסוך בפגישת אפיון העיצוב, גם בזמן וגם בעלות הפגישה. נכון שיש מחיר לפגישה, אבל זה לא שונה מכל ביקור טכנאי, או כל בעל מקצוע אחר!

אז מה כדאי לעשות?

כמובן - לקבוע פגישה. מדובר כאן על תהליכי עיצוב גדולים ומורכבים, כגון אפיון למיתוג או לאתר, או אולי קמפיין פרסום. למה זה חשוב כל-כך? קודם כל להכיר אישית את המעצב. לראות שיש כימיה ביניכם. בפגישה פנים מול פנים, אפשר להשיג ולהבין הרבה יותר משיחת טלפון.

בד"כ, מחיר הפגישה מקוזז מהעלות הכוללת של הפרויקט, כך שזה כלל לא מורגש. בפגישה יש דף ועט, המון דברים נכתבים ומצוירים כהמחשה, ואפשר להבין בצורה יותר טובה את הראש והכיוון הכללי של המעצב. לרוב גם תראו דוגמאות שימחישו לכם אף יותר נקודות שונות בזרם השיחה.

טעות מס' 8: עיכוב במשוב

בי-ארט | מיתוג עסקי | עיצוב גרפי | משוב
בי-ארט | מיתוג עסקי | עיצוב גרפי | משוב

"נראה טוב. אני אתייעץ עם אחיינית שלי היא יודעת פוטושופ... אחזיר לך תשובה בשבוע הבא..."

הרבה פעמים המעצבים נאלצים לחכות לאישור, או לפידבק לגבי עיצוב מסוים, מה שתוקע את כל מהלך העבודה. גם כאן שני הצדדים מופסדים, גם המעצב, שיכול בזמן הזה להתחיל פרויקטים נוספים, וגם אתם, שהפרויקט שלכם נתקע ולא מתקדם ליעדו. מצב זה מאוד מתסכל מבחינת המעצב בעיקר, מכיוון שאינו יכול להתחיל פרויקט חדש, שכן צריך תכנון לוח זמנים (סעיף 2), או שצריך לשלוח קבצים לדפוס ואינו יכול לעשות כלום בנדון עד שתתקבל תשובה מהלקוח.

אז מה כדאי לעשות?

הלקוח לא מקבל סתם את הסקיצות לאישור. הוא צריך להחזיר משוב: כן, לא, להוסיף, להוריד, להקטין, להגדיל. לא משנה מה, אבל צריך תשובה וכמה שיותר מהר! אפשר, ולפעמים צריך לקחת את הזמן בבחינת העיצוב (טיפ בסעיף 4) אבל אין שום צורך לעכב את התשובה מעבר לכך. מה שיקרה בסופו של דבר, זה שהמעצב לא יוכל לחכות לכם והעבודה שלכם, תידחה לזמן לא ידוע, וחבל.

מאמרים נוספים

מיתוג עסקי | המדריך השלם

מעצב זול VS מעצב מקצועי

8 טעויות בתהליך העיצוב

כל עבודה - בצבע